Orken räcker inte till!

Missförstå mig inte, jag älskar att vara hemma med Elis och Ismone, hade det varit ekonomiskt möjligt hade jag gärna varit det alltid! Att vara föräldraledig innebär ju dock inte att man är ledig, jo ledig från det jobb där man tjänar pengar... För som föräldraledig tjänar man ju inga pengar och inte har man någon rast heller... Men rik blir man på kärlek! Vi lever snålt, sparar på dagarna man har för att jag ska kunna vara hemma länge, vill ta vara på den här tiden till max!
Många tror kanske att man som föräldraledig går omkring och myser, dricker kaffe och solar sig på en lekplats... Vissa kanske har det så och jag önskar att jag kunde få ha det så någon dag i månaden...
Men att leva med ett funktionshindrat barn kräver så mycket mer. Istället för att gå till lekplatsen går Elis och jag till habiliteringen och träffar arbetsterapeuter och provar ut ortoser, istället för att måla med fingerfärg har vi rörelseträning på golvet här hemma, istället för att gå på stan och ta en fika mattränar vi här hemma...
Att höra föräldrar som suckar och stönar över sina barn om hur jobbigt det är att barnen aldrig är stilla utan klättrar över allt det gör ont, ont i mitt hjärta det finns inget hellre jag hade velat än att få behöva springa efter Elis här hemma!
Nu låter det kanske som att vi inte gör något roligt alls, men det gör vi! Det kräver bara lite mer planering, mer förberedelser och mer tid!
Jag älskar att vara med Elis, jag tom gillar besöken på habiliteringen, jag tycker om det vi gör och att få vara närvarande och se hans framsteg är det bästa som finns.
Men det jag ville komma till är att det tar tid, Elis kräver tid och behöver tid och den tiden får han. Men allt annat här i livet som oxå tar tid städning, tvätt, strykning, matlagning, trädgårdsfix och annat husfix det får stå tillbaka, jag orkar helt enkelt inte ta i de bitarna oxå. Inte på vardagarna när jag är själv hemma och på helgen vill vi ju vara tillsammans hela familjen och umgås.
Så om jag fick önska hade jag önskat att någon kom och putsade mina fönster, att någon gjorde vårfint i trädgården dvs plockade bort alla vissna löv etc så att jag bara kunde få plantera något nytt och fint, att någon körde bort all skit här ifrån, att någon städade i vårt förråd, att någon strök min tvätt och att någon bjöd mig på mat någon gång...

Men snart kommer mamma och pappa hit och då kanske... ;) Längtar!



Kommentarer
Postat av: Maria kusin

Kära kusin! Ditt inlägg gick rakt in i mitt hjärta!!! Hade jag bott närmre hade jag kommit direkt och stöttat lite med något av detta! Jag kan tänka mig att det är tufft. Men ändå inte riktigt förstå eftersom jag inte varit i den sitsen... Men allt du skriver lyser så starkt av all kärlek till dina barn och jag önskar de kunde förstå vilken tur de har att de fått just dig till mamma!

Jag skulle gärna ta en tripp till Varberg i vår eller när det passar. Då lovar jag att ha lite matlådor med till dig eller laga mat till dig på plats, eller serva dig på nåt annat vis. Bara hojta till när du vill ha besök =)

Stor kram till hela er familj! /Maria

2012-03-14 @ 15:47:40
URL: http://maria-eriksson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0