Säng, säng, säng...

Elis och hans sömn är ett kapitel för sig.
Inte så att han inte sover, men vi har inte fått några rutiner på den och nu känner jag att det är dags.
Tror dock inte att Stefan känner samma sak, han tycker det är bra som det är...

Dag tid är det inga problem att få Elis att sova, antingen somnar han i famnen efter att ha druckit en flaska av sondnäringen, eller så lägger vi oss jämte honom i vår säng oxå får han sova där.
På förskolan kommer han att ligga på en madrass på golvet och med någon vuxen jämte sig så kommer nog det inte att vara några problem där heller.

Det är kvällarna och nätterna som jag känner att jag vill få struktur på.
Struktur är nog bättre ord än rutiner för både jag och Stefan är sådana som tycker att det inte jämt behöver vara på ett visst sätt. Är vi borta hos någon eller har gäster då får barnen vara uppe och är vi på semester så vill vi inte heller hålla på med bestämda tider etc.
Detta funkar bra för Ismone och det hoppas vi kommer funka för Elis oxå.

Men på vardagarna vill jag ha lite struktur på det hela.

Som det är nu somnar Elis oftast i famnen nere i soffan hos oss, när han somnat får han ligga kvar på soffan tills att vi går och lägger oss och då lägger vi honom i hans säng. Eller så lägger vi honom i vår säng oxå får han somna där, ligga kvar tills att vi går och lägger oss och då lägger vi in honom i sin säng.
Ofta så vaknar han till och det slutar med att han somnar mellan oss, och sover där hela natten...
Ligger han i sin säng så vaknar han oftast vid tvåtiden och då har vi tagit in honom till oss.
Han somnar oftast om ganska så snabbt, men sover oroligt vilket gör att man själv inte får den sömn man behöver.
Nu när jag själv börjar jobba så vill jag ju gärna att han ska sova hela natten i sin säng...

Jag vet att det kommer att innebära gråt, skrik och tårar, men jag vet oxå att när det väl funkar så är det underbart. Stefan är blödigare än mig och tycker det är jobbigt. Han är inte redo att ta den kampen, men det är jag...
I kväll när Stefan är iväg med jobbet så passade jag på ;-)
Elis fick somna i sin egen säng.
Det var gråt och tårar, det tog ett tag, men han somnade!
Jag har bestämt mig för att inte ta in honom till mig i natt så vida inte klockan är närmre fem när han vaknar, då är det ok.
Jag är beredd att ta striden och försöka med detta ett tag, sen får vi se om jag ger upp. Men jag vill prova. Annars kan jag ju inte säga att det inte fungerar.

Om Stefan protesterar? Då får han ta in Elis till sig och jag går och lägger mig på Elis rum!

Vet inte om det brukar vara problem med nattsömnen för barn med cp-skada, men det kanske det är någon annan som vet?



Kommentarer
Postat av: Caroline

Halloj! Det låter som en god ide att ta tag i detta med att få struktur på Elis sömn! Det är jobbigt och slitsamt att inte få sova ordentligt om nätterna. Vi har en tioåring som kommit till oss varje natt och jag tror vi har provat med allt, lampor, följa tillbaka, madrass inne hos oss, madrass inne hos brorsan, belöningssystem, you mane it! Men inget har funkat! Men så en dag, eller natt rättare sagt så bara föll allt på plats, i ca4 månader nu sover hon hela natten i sin säng. Kommer bara någon gång nu och då och då är det hanterbart på ett helt annat sätt! Jag vet att det är n många som kämpar med att få ordning på detta med sömnen! Och som med mycket annat gäller det att härda ut i sin konsekvens. Lycka till! Jag följer med spänning hur det skall gå, på ett eller annat sätt hittar ni en ny struktur som funkar för er, så både Elis, Stefan och du blir nöjd! Kramar

2012-08-09 @ 08:14:21
Postat av: Veronica

Det gick!

I natt har han legat i sin säng HELA natten! Först vid 6-tiden tog jag in honom till mig!

Visst fick jag gå in till honom ett antal gånger i natt, för att ge honom nappen. Och det måste jag göra eftersom han inte själva kan ta den. Men han somnade om!

Ikväll tänker jag köra samma race!

2012-08-09 @ 08:27:21
URL: http://veromea.blogg.se/
Postat av: Caroline

Låter toppen! Bra kämpat!

2012-08-10 @ 22:02:19
Postat av: Micaela

Nå hur gick det natt nr 2 !

Håller tummarna, och väntar på uppföljningen ;)

Kram

2012-08-11 @ 19:10:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0