Det går framåt!

Igår så fick vi så äntligen klartecken att börja ge mat (sondnäring via knappen)!
Vi använder oss av MiniMax som vi har haft med oss hit, då vi vet att hans mage accepterar den.
Igår började vi med att ge 50 ml vatten och därefter 100 ml sondnäring.
Jag gav honom både i knappen och han drack på flaska. Dessutom har han fått Alvedon i knappen.
Tänk vad skönt att aldrig mer behöva känna oro för att vi ska behöva krångla med eventuella mediciner.
 
 
Det funkar utmärkt att titta på Mora Träsk samtidigt!
 
Jag har själv gett honom alla mål med sprutorna och det känns tryggt, det är inget nytt.
Jobbigast är att koppla på matslangen på knappen, just bara för att Elis fortfarande har ont när man rör honom där. Så länge ingen pillar så är allt lugnt.
 
Elis behövde även byta sin infart (heter det så tro?) igår pga stopp i den han hade och det var inte roligt.
Värst var när de skulle försöka spola den han hade, stackars Elis han skrek så han skakade.
 
Men att sen sätta nytt gick riktigt bra.
 
På kvällen fick vi besök av pappa Stefan, både jag och Elis fick varsin överraskning!
Elis en Skopis och jag en mascara!
Han kan vår Stefan!
 
Natten har varit som den brukar vara hemma. Dvs en hel del vaket. Elis har velat hålla handen och byta sida allt som oftast. Men jag är glad att han åtminstone inte har ont.
 
Idag har vi ökat på maten till 180 ml * 4 tillfällen.
Vid frukosten och vid lunch gav jag honom med spruta, men nu har vi även introducerat en pump som vi ska kunna använda oss av hemma.
Fördelen är att den då sköter inmatningen och våra händer kan pyssla med annat.
Tanken är också att Elis ska kunna ha denna nattetid.
 
Så här ser pumpen ut.
Förmiddagen har vi annars tillbringat inne på lekterapin där vi lekt med ambulansen, Byggare Bob och riddarborgen. Elis har ritat en grattisteckning till morfar och själv skrivit Grattis morfar från Elis A (det är just nu väldigt viktigt att berätta att han heter Elis A - kan det komma från förskolan tro? :-)), Elis kan ju det mesta själv just nu, så varför inte skriva också!
Det var även fullt ös med sångstund inne på lekterapin, det spelades gitarr och sjöngs önskesånger, det var en salig blandning av droppställningar, barn, läkare , sköterskor och föräldrar som rockade loss.
 
Mamma och pappa var här och hälsade på och hade dessutom med sig lite mer mat till Elis.
Elis tog sig en tupplur så han somnar säkert lite senare i kväll.
 
Nu ska jag läsa på om pumpen...
Dags att lära mig något nytt!
 
Elis överraskar oss dagligen med att det sprutar ut nya ord ur honom.
Det senaste kom idag när pumpen var inkopplad och jag berättade för honom att det var pumpen som gav honom mat. Elis tittade på mig och sa: fantastiskt, underbart!
 
Älskade unge!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0