Förskolans ansvar?

Har idag här på morgonen legat och funderat på vad vi som jobbar i förskolan har för ansvar. Tänker då på när vi som personal kan bli skyldiga till händelser som kan ske i förskolan. Detta är något jag som anställd borde veta, men jag vet inte... Om det beror på bristande information eller om det beror på att jag inte fattar det vill jag ha osagt. Men ett papper med klara besked har jag åtminstone aldrig fått.

Att jag började fundera kom efter att jag läst om den tragiska händelsen i Eslöv där en liten 2-åring miste livet tidigare i veckan. Där kom det på tal att förskolan ev brustit i sitt ansvar genom att inte ifrågasatt varför barnet inte kom till förskolan.
Men är det förskolans ansvar? Förskolan är frivillig, till skillnad mot skolan som har skolplikt.
Hur skulle rutinerna för att efterlysa barn som inte dyker upp se ut?
Som verkligheten ser ut i de flesta förskolor (talar för mig själv, men är nästan säker på att övrig barnomsorgspersonal håller med mig) finns det barn i barngrupperna som allt som oftast saknar schema, dvs man vet inte om de kommer eller ej, barn har inlämnade schematider som inte stämmer, barnen har varit sjuka och som personal vet man inte när de kommer tillbaka, barn blir sjuka eller lediga av annan anledning och föräldrarna glömmer att meddela förskolan. I dessa fall anser jag att det är föräldraansvar. Det är föräldrarnas skyldighet att lämna tydliga besked till förskolan om närvaro och frånvaro. Ska vi som personal ringa och kolla är frågan när ska vi kolla? Hur lång tid ska ha gått? Det kan ju alltid hända att det är försent...

Och sen en annan fundering; om förskolan beslutat att tex saxar ska finnas tillgängliga för så väl 1-åringar som 5-åringar, vems är ansvaret om 1-åringen hämtar en sax, ramlar och skadar sig på saxen? (Det kan självklart hända alla barn) Om det finns material i glasburkar och en glasburk går sönder och ett barn skär sig, vems är ansvaret?

Det finns massor av andra frågeställningar men detta är något av det min hjärna arbetat med i morse.


Hur tänker andra pedagoger och hur tänker föräldrar som har sina barn i förskolan?



Kommentarer
Postat av: Maria kusin

Jag håller med dig, det finns massa saker som kan hända som säkert skulle kunna bli vårt ansvar ¨på förskolan. Men att efterlysa barn känns tveksamt. Som sagt, var går gränsen, när ska man ringa, vem ska ringa och hur ska vi ha tid att ringa kanske flera familjer varje dag?
Visst är det hemskt när sånt här händer, men var ska vi dra gränsen för vad som är vems ansvar.
Vi fick mail av chefen direkt att vi ska ringa upp om barnen inte kommit inom en timme. Gissar att det är tills de hunnit diskutera det centralt för vi har aldrig haft de direktiven innan. Bara när jag jobbade på skola/fritids eftersom barnen går ensamma dit oftare. Bra att det diskuteras dock...
/Kram Maria

2013-05-10 @ 21:26:54
URL: http://maria-eriksson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0