Första semesterveckan på hemmaplan.

Då har vi snart klarat av en veckas semester på hemmaplan. Åh det är så skönt att vara ledig!
 
Kom hem från Lefkas i måndags kväll, var väl hemma här i huset vid 17.30 tiden. Ägnade kvällen åt att packa upp, köra några tvättmaskiner, äta kinamat och softa i soffan framför tv:n.
 
I tisdags hade vi ett besök på hab inbokat. Elis arbetsterapeut och hjälpmedelskonsulenten skulle titta lite mer på hans rullstol och se vilka justeringar man kunde göra. Han har en tendens att skjuta ifrån med höften, när han får sina spänningar. Lite justeringar gjordes och några nya saker beställdes.
På em kom Lars och Ann-Louise förbi och sa hej, och tvättmaskinen fortsatte att gå.
 
I onsdagsmorse kom mamma hit och hjälpte mig med strykning av tvätten, samtidigt kunde jag få ringt några samtal och få lite övrig ordning i huset. Hjälpen jag får av mamma (och pappa) är värd så oerhört mycket. Allt tar så mycket längre tid med Elis i huset. Alla som har småbarn vet att saker tar tid och att det ständigt är en massa avbrott i vardagen med allt från blöjbyte till matlagning. Lägger man då till träning som ska göras dagligen med Elis, samt att man måste vara med honom i hans lek hela tiden då vi får hjälpa honom att kommunicera, förflytta sig och hjälpa honom att göra det han vill så förstår man kanske att ens restrerande liv får försakas ibland. Därför är all hjälp med praktiska sysslor värt allt!
Efter lunch kom Micaela hit med Noah och Johannes, hon skulle på anställningsintervju och under tiden fick Ismone och Elis lite sällskap. Vi gick till NG´s och köpte glass och Micaela fick jobbet!
Kl 16 skulle vi få besök av bostadsanpassnings handläggaren på kommunen och av arbetsterapeuten för att påbörja operation bostadsanpassning. Arbetsterapeuten kom, men handläggaren fick vi efterlysa - strax efter kl 17 kom han...
Nu är i alla fall första steget tagit, men det blir först efter sommaren som vi börjar på allt pappersarbete. Det är inte enkelt det där med bostadsanpassning. Det är så mycket som vi får ordna själv, tex leta upp hissleverantörer (inte ens förslag på firmor får kommunen ge en...), söka bygglov, klura på skrivelser så att nämnden godkänner det som behövs göras, kolla med snickare etc hur man kan lösa många praktiska problem... Ja, ja det lär bli en intensiv höst.
 
I torsdags var det tänkt att Ismone skulle åka och plocka jordgubbar med mormor och morfar, men självplockningen var slut... Istället fick hon plocka potatis och umgås med mormor och morfar istället. Själva så fick vi besöka hab för att laga första punkteringen på ett av rullstolshjulen. Vi tog en tur till biblioteket och köpte en ny micro innan vi åkte hem till mamma och pappa för att äta köttbullar, sås och potatis! Min mammas köttbullar är det världsklass på!
 
Ifredags hade vi hit en tjej från en hissfirma som började klura på var vi skulle kunna installera en hiss i vårt hus. Den nya micron installerades och jag och Stefan åkte till Halmstad för att titta på Gyllene Tider.
 
Igår, lördag lekte Ismone med Yasemin hela dagen och vi andra gick här hemma och småpillade.
 
Idag har jag tagit hand om ogräs och gräsklippning. Just nu är Stefan iväg på loppis en sväng och när han kommer hem ska jag själv göra mig i ordning för en tur med familjen till Falkenberg.
 
Det var denna veckan! I morgon börjar en ny och den inleds med att jag gör min plikt som blodgivare och avslutas med ett besök i staden Göteborg. Däremellan ska det träffas stadträdgårdsmästare och goda vänner!
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0