Igår hände det...

Elis och jag var på habiliteringen igår morse för utprovning av en ny arbetsstol/matstol till förskolan.
Äntligen ska han få en likadan där som han har hemma.
Fick även veta att de har beställt en ny rullstol till honom, hoppas att den kan ge honom ett bättre sittande.

Men det var oxå på Hab som frågan från Elis kom. Frågan som känns långt, långt in i mitt hjärta. Frågan som gör så ont, så ont. Frågan som jag önskar att jag kunde svara JA på. Men det kan jag ju inte - och det gör ont!

Frågan han ställde var:

- Kan doktorn laga mina ben?

Vår älskade kämpe!

Tulpaner, tulpaner och ännu mer tulpaner!

Jag älskar tulpaner!
Tycker att de är som finast när de är sådär härligt krispiga. Jag föredrar vita, men även rosa i olika nyanser köper jag gärna. Har två favorit vaser som jag gärna använder och i dem behövs det många tulpaner....
Brukar belöna mig med tulpanbuketter vid den här årstiden när huset är nystädat. I år tycker jag dock att de inte alls har hållt sig fina speciellt länge, vilket gjort mig besviken.
Även om de har fått stå svalt över natten så har de snabbt skjutit i höjden och blommat ut.

Sitter du inne med världens bästa tulpantips så dela med dig av det!
Jag behöver ett eller två....

Lördag

Jag och Stefan har bestämt oss för att ta det lugnt hemma de närmsta helgerna (dvs fram till helgen v 7 då jag och min kärlek åker till Stockholm) med det menar vi att inte styra upp för mycket i förväg utan njuta av stunden och göra det som faller oss in.

Idag vaknade vi upp till snöyra och direkt efter frukost så försvann Ismone ut. Stefan och Elis åkte hem till Inger en stund och jag monterade ihop Ismones snowkick. Ismone åkte pulka och snowkick med hjälmen hon fick i julklapp på huvudet. Visst det är ingen jättebacke vi har här hemma, men är olyckan framme så är den och då är jag glad att Ismone med glädje använder hjälm.

Efter lunch åkte vi alla 4 ner till stan för att gå på bio. Paddington var filmen vi såg. Riktigt bra om jag ska säga vad jag tyckte. Hela familjen tyckte den var bra.
Elis skrattade så han kiknade och nästan satte chipsen i halsen flera gånger och härmade och kommenterade högt, så att jag ett par gånger fick säga åt honom att vara tyst (samtidigt så njöt jag över att han faktiskt pratar!), då sa han:
- Okej då!
Sen pratade han igen....

När filmen var slut hade jag och Stefan en tanke på att gå och fika, men barnen ville hem och så fick det bli!

Väl hemma bytte Ismone om till sina värdelösa ytterkläder från GeKås (kom ihåg till nästa år att köp ordentliga vinterkläder som står emot lite väta...) och gick ut och lekte i ett par timmar till.
Elis satt i soffan med Ipaden.
Han har under kvällen haft lite problem med sin förkylningsastma och fått inhalera lite och nu låter han även lite kruppig. Hoppas ändå på en ok natt.
Men av erfarenhet vet vi att han brukar ha mer spastiska nätter när han är förkyld.

Nu njuter vi i soffan alla fyra (Elis sover dock).
I morgon får det bli ett litet städröj här hemma!

Det var en gång...

Det var en gång ett troll
som bodde i ett hus.
När någon kom och knackade på
tittade han ut och sa:
- Titt-ut!

Elis älskar när man läser för honom eller berättar "hitte-på-sagor" för honom.
Och han vill gärna själv berätta sagor för oss.
Och fantasi har han vår gosse!
Sagan här ovanför berättade han i går kväll.

Elis språkutveckling har rusat fram nu den sista tiden.
Pga sin CP-skada så har han även en försenad språkutveckling. Han har svårt att kontrollera käkens rörelser och detta beror på att även musklerna kring käken och munnen blir spastiska.

Vi har varit i kontakt med logoped tidigt och fått massor av råd. Vi har dock valt att sålla mycket bland dessa råd och valt att gå på vår känsla.

Vi har alltid utgått från att Elis förstår allt vi säger, vi har inte känt att vi behövt förstärka och förtydliga ord med bilder och tecken.
Vi har valt att "bara" prata med honom och använda oss av det talande språket.
Elis har utvecklat sitt språk precis som andra barn, men i långsammare takt.
I juli månad förra året när vi var på Karpathos sa han sin första tvåordsmening som var: Bada naken...
Och nu ett halv år senare berättar han dessa sagor för oss!

Fortfarande har han stora svårigheter med uttalet, men han använder rätt meningsbyggnad, rätt tempus och långa svåra ord.

Elis är vår superhjälte!

Magsjuka eller inte?

För första gången på väldigt länge är jag hemma från jobbet pga egen sjukdom.
Och om jag är sjuk eller ej, det vet jag inte...

När vi lagt oss igår så kunde jag inte komma till ro, det var nåt som spökade, kunde inte sätta fingret på det.
Kände mig dock spänd i magen.

Och mycket riktigt så fick jag krama toalettstolen en liten stund...
Därefter så mådde jag bra.
Magsjuka eller om jag ätit något som jag inte borde - jag vet inte.

Jag tar åtminstone mina 48- timmar på hemma plan, utan kontakt med omvärlden!
Elis är hemma och tar hand om mig nu måndag och tisdag, sen hoppas jag att ingen annan blivit smittad och att jag är redo för jobb på onsdag.

Hemma igen!

Igår var det hemresedag.
Checkade ut från hotellet och åkte in till centralen där vi låste in våra väskor.

Sen gav vi oss ut på stan med riksdagshuset som mål.
Gick en guidadvisning där inne som var jätte bra och intressant.

På väg mot centralen igen och en sista lunch fick Ismone syn på en härlig godisaffär!

Och självklart fick hon handla!

Snön yrde när vi gick ombord på tåget, men vi kom iväg i rätt tid.
Sen tog stormen Egon över...

Tåget blev försenat, och vi fick veta att tågen från Göteborg var inställda och ersatta med buss.
Problemet som uppstod var att de inte visste om Elis skulle kunna sitta i sin rullstol på bussen (och på eget säte fixar han inte att sitta - åtminstone inte en så lång resa), och då var frågan; hur kommer vi hem till Varberg...
Men det löste sig hur bra som helst.
De ordnade fram en färdtjänstbuss som väntade på oss när tåget rullade in till Göteborg. Så vi fick skjuts ända fram till dörren, både mamma och pappa och vi.
Tack för det Veolia!

Härliga dagar i Stockholm är till ända (men i februari åker jag och Stefan igen 😉) och i morgon börjar vardagen igen!
Inte så dumt det heller!

9 januari 1965 - 9 januari 2015

50 år!
Guldbröllop!
Tänk att mamma och pappa idag har varit gifta i 50 år, ett halvt sekel...
Känns fantastiskt kul att få fira dem så här - med att bara vara tillsammans och njuta av tillvaron!

Vi började morgonen med att hjälpmeddelsservice (eller vad det nu hette?) ringde upp vid 7.45-tiden, de skulle komma ut till hotellet och fixa rullen och strax efter kl 8.30 var de här.
Ny slang på hjulet och återigen kan rullen rulla!
En fantastisk service!
Helt kostnadsfritt kör de till hotellet och fixar hjulet. Här kan jag bara lovorda Stockholms landsting!
När vi kommer till Varberg får den dock lämnas in för nya däck, då de är utslitna. Undrar om det finns punkteringsfria???

Ännu en god frukost och sen begav vi oss till Globen.
Det blev en åktur i glasgondolen på Globen med en fantastisk utsikt!

Därefter fick det bli ett litet matstopp för Elis på McDonalds (Elis måste få i sig mat på regelbundna tider, ca var fjärde timme) innan vi åkte tillbaka in mot stan.
I Hötorgshallen åt vi andra en lite senare lunch. Efter en tur nere i saluhallen så lämnade vi tre flickor de tre pojkarna för att så småningom ta oss till Maxim teatern. Först blev det dock ett besök på Desigual och NK.
Två glada shoppare lämnade Desigualbutiken!

Maxim teatern nästa!
Där såg vi Trollkarlen från Oz.
Det var Ismones första riktiga teaterföreställning, med etablerade skådisar och hon var helt såld!
Tyckte det var sååå bra!

När det var slut så mötte pojkarna upp oss oxå åkte vi mot hotellet, köpte med oss lite enkel mat upp på rummet oxå satt vi här och åt och pratade innan det var läggdags för trollungarna.

I morgon åker vi hem, men först väntar bla ett besök i riksdagshuset!

Punka och en svan!

Sov som en prinsessa i natt och vaknade pigg och utvilad, eller jag hade kunnat sova lite till men morgonbestyren  behövs göras även om man är på resande fot...

Efter frukosten så tog vi oss ut till Djurgården och där var Junibacken målet. Det var även där som vi såg att rullen fått punka! Ena hjulet var helt platt. Ja,ja... Vi traskade omkring där inne och besökte de olika miljöerna. Ismone for omkring överallt men Elis tyckte det var lite jobbigt med alla barn som sprang högljudda omkring honom.
Men i Mulle Mecks flygplan njöt han!

Sagotåget var fantastiskt fint!
Vi njöt av det allihop.

Efter teater med Loranga, Mazarin och Dartanjang, lek i Valleby och shopping i butiken (Elis köpte en efterlängtad Karlsson) så gick vi in mot stan.
Hade fått tips om en cykelverkstad, som tyvärr visade sig vara stängd... Men vi letade vidare och hittade en som öppnade kl 14, så i väntan på att klockan skulle bli 14 åt vi lunch.
Till cykelverkstan kom vi och han fick provisoriskt luft i hjulet, men nu är den ute igen.

Ismone hade i natt drömt om en mjukis svan hon såg i en affär igår i Gamla Stan och som hon inte kunde släppa ur tanken. Så vi åkte till Gamla Stan och tog då även en tur till slottet.

Långt om länge hittade vi svanaffären och med en lycklig Ismone tog vi oss tillbaka till hotellet, där Stefan väntade på oss!

Efter lite sondning av Elis och några telefonsamtal ringda angående punkan på rullen (och förhoppningsvis får vi den lagad i morgon) så var det dax att kamma till frisyren och bättra på läppstiftet. Nu skulle guldbröllopsparet firas. Vi hade bokat bord på Kohpangang på Östermalm, så vi promenerade dit och mamma och pappa blev oerhört överraskade! Detta var inte vad de förväntat sig.
Miljön med blinkande lampor och åskoväder som drar in är ju lite speciell...
Maten är fantastisk och vi lämnade stället nöjda och glada!
Enligt Ismone så var det det häftigaste ställe hon varit på nånsin!

Efter en promenad hem är det nu dags att sova!

Framme!

Det blev en tidig morgon...
Även Ismone gick upp kl 5.05.

Buss och tågresorna gick smidigt.
Både Ismone och Elis tyckte det var kul och spännande att åka tåg.

Väl framme i Stockholm så löste vi 72-timmars kort till SL-trafiken, så att vi smidigt kan ta oss runt.
Att åka tunnelbana med rulle funkar fint.
Hissar som enligt Ismone stinker finns det som tar en ner och upp från spåren, men biten mellan gatan och spärrarna där hittar jag inte alltid hiss utan då balanserar vi i rulltrappan.

Vi tog oss direkt till hotellet och checkade in, lämnade väskorna och gav oss sen iväg mot Gamla Stan!

Väl på plats i Gamla Stan började vi med att äta lunch. Hittade ett mysigt ställe med god mat.

Efter att vi fått mat i magen så gick vi en promenad i Gamla Stan, besökte bla Storkyrkan och kollade in St Göran och Draken.

Nu började den tidiga morgonen göra sig påmind hos båda barnen och de började längta efter hotellet.
Så vi tog oss tillbaka, och sängen var lockande även för mig...

Ismone och Elis kollade på film medans jag sondade Elis.
Mamma och pappa tog en promenad under tiden, innan de kom in till oss.
Ismone och Elis hade tagit på sig pyjamasarna och var inte sugna på att lämna hotellet, så jag och mamma gick till seven-eleven och köpte korv, kaffe och några gottor. Detta kalasade vi på sen inne på vårt rum.
Det blir en tidig kväll i kväll, Elis sover redan och Ismone och jag tittar på Mästerkocken. Klockan 21, ska jag koppla på pumpen på Elis, så kl 22.15 tänker jag sova!

Packade och klara!

Klockan är ställd på tidigt, tidigt...
4.27 ringer den för att väcka Stefan.
4.50 kommer taxin som ska ta honom till Åsa, för att därifrån få lift med en kollega till Landvetter och flyget mot Stockholm där det vankas konferans i dagarna två.

Själv så går jag upp när Stefan lämnar huset för att göra mig och barnen iordning inför vår Stockholmsresa.
6.18 går bussen ner till stationen.
Där kommer vi sedan att möta upp mamma och pappa som oxå ska följa med.

För 10 år sedan åkte Stefan, jag, mamma och pappa till Paris för att fira deras 40-åriga bröllopsdag och nu firar vi deras guldbröllop i Stockholm!

Väskorna är packade och Ismone och Elis har äntligen somnat, båda spända av förväntan. De ska gå på kändisjakt säger de båda!
Återstår att se om vi stöter på någon!

När vi var i Paris hade vi ett noga planerat utflyktsschema, det har vi inte nu...
Planerna än så länge är att vi ska besöka Gamla Stan och slottet i morgon, på torsdag förmiddag ska vi till Junibacken och på kvällen ansluter Stefan till oss och då ska vi ut och äta och bjuda jubilarerna på middag!
På fredag väntar ett besök vid, i och på Globen oxå ska Ismone, mamma och jag på musikal och se Trollkarlen från Oz. Lördag eftermiddag går tåget hem igen och innan dess ska vi nog hinna med en tur i riksdagshuset.

Men som sagt det blir en tidig morgon i morgon, så nu släcker jag och säger God Natt!

Längtar

Igår fick jag en sådan otrolig längtan efter vår!
Är trött på det här vädret som har varit likadant hur länge som helst.
Längtar efter den första solen som kommer fram och värmer! Ni vet den som gör att man måste knäppa upp vinterjackan lite, eller när man kan hitta den där hörnan där det inte blåser utan det är riktigt varmt fast det egentligen är kallt...
Längtan efter att plantera vårblommor i utekrukan, längtan efter att vilja ha ytterdörren öppen för att släppa in frisk luft!

Nåja, det dröjer ett tag till!

Funderar istället på om jag skulle ta bort julen här hemma, men tror jag väntar till nästa söndag. Tomtarna får helt enkelt vakta huset när vi är i Stockholm.

Det börjar bli dax att planera och packa inför vår lilla tripp!

2015

Nytt år och nya äventyr väntar runt hörnet.

Det har varit en skön ledighet och ännu har vi några dagar kvar, dagar som bl.a. ska tillbringas i Stockholm.

Jag har många önskningar inför det nya året, men bara ett löfte...
Jag ska bli bättre på att använda kameran och varför även inte videokamera? Åtminstone vid vissa tillfällen.

Jag har faktiskt inte tagit ett enda foto nu i jul eller på nyår.
Men farmor och mormor tog lite kort så några tänker jag nalla från dem!

Igår avslutade vi året här hemma tillsammans med goda vänner och deras barn.
God mat och dryck och sen fyrverkerier ute på lekplatsen och inskålning av det nya året tillsammans med grannarna!

Jag avlutar detta inlägg med Elis ord när han tittade på fyrverkerierna (som han för första gången inte var rädd för):
- Wow! Fy fasen! Wow! Fy fasen!