Vi njuter!

Vi njuter av vår semester här på Karpathos!

Hotellet passar oss som handen i handsken! Lagom stort och med personlig, välkomnande och härlig atmosfär.
Vi vill ju ha det så här.
Stora komplex med all inclusive och bamseklubbar är inte vår grej, vi vet - vi har testat det oxå. Visst tillvaron med Elis skulle säkert vara enklare i en anpassad miljö, men nej tack, vi trivs bäst så här!

Allting löser sig oxå!
Hjälpsamheten och givmildheten är stor.

Tänker tillbaka på igår när vi var på en utflykt till Olympos - en liten bergsby.
Det som jag nu ska försöka förklara kommer knappt att gå, det var som på film, nåt som liksom inte händer på riktigt....
När det var dags att äta lunch så åkte vi ut mitt i ingenstans med bussen.
Den släppte av oss och innan vi kom fram till tavernan där lunchen skulle serveras väntade oss en ca 1,5 km lång landsvägspromenad.
Efter att vi bara gått ca 200 meter på den skumpiga vägen kommer en bil körande (typ pick-up), den kör förbi oss, stannar och backar tillbaka. Dörren öppnas av en grekisk gumma klädd i folkdräkt. Hon pekar och förklarar att vi är på väg till hennes taverna. Det hela slutar med att Stefan med Elis i knät sätter sig inne i bilen, bredvid killen som kör. Upp på flaket placeras rullstolen och gumman i folkdräkt, innan de kör iväg längs landsvägen omringad av olivträd och getter...

Kan jag säga annat än att livet är underbart just nu?

Just nu kallar sig hela familjen Appelgren för livsnjutare!

Fri

Känslan över att se Ismone obehindrat hoppa och simma omkring i poolen är så skön, befriande och lugn.

Inga puffar eller simringar behövs mer till min stora tjej.
Säkerheten och glädjen lyser i hennes ögon.

Som hon själv sa igår: - Jag känner mig fri i vattnet!

Visst jag lämnar inte henne ensam i poolen, men man behöver inte sitta på helspänn när hon plaskar omkring.

Tänk vad som har hänt under det här året. Förra året simmade hon, men skillnaden mot i år är att hon gör det med en helt annan säkerhet.
Men så räknas hon ju oxå som simkunnig...
Tror det var 200 meter bröstsim och 50 meter ryggsim som var kravet, och det fixar hon ju utan ansträngning!

Dax för ett dopp!

Midsommarafton

Efter en god natts sömn i ovanligt sköna sängar vaknade vi i morse här på Karpathos.

Vädret var skönt blåsigt och lite molnigt.
Värmen saknades dock inte.

Efter frukosten - i mitt fall grekiskyougurt med müssli och honung, tog vi en promenad in mot stan.

Tog en kaffe på ett café, Stefan köpte solglasögon också inhandlade vi potatis till vår midsommarlunch!

Klart man ska ha sill och potatis när det är midsommar!

Nu njuter Ismone och jag vid poolen medans Stefan och Elis har siesta inne på rummet.

Ikväll börjar vi utforska Pigadias restauranger!

Karpathos

Då var vi äntligen här!
Resan vi bokade nyårsdag har påbörjats idag.

Tidig morgon begav vi oss mot Landvetter.
Både Ismone och Elis var pigga och klarvakna trots att det var uppstigning kl 3.00.

Fick checkat in bagaget och kom igenom säkerhetskontrollen efter att de kört var och en av Elis 60 st tetraförpackningar med sondnäring genom en apparat som letade sprängämnen...
Träffade grannen som var på väg till Paris.

När vi satt och väntade vid gaten kom två lustiga figurer cyklande...
Det blev dragspel och sång inför en skeptisk Elis.

Flygresan gick finfint.
Elis sov nog ca 2 timmar.

Ismone höll sig vaken bortsett från en 20 minuters lur.

Anlände till en liten liten flygplats med världens minsta bagageband.

En snabb busstransfer och sen var vi framme.
Då upptäcker vi att det är punktering på rullstolen...
Vi hade pump med oss men fick ändå inte luft i den.

Packade upp och gick sen och åt en sen lunch. Därefter fick vi hjälp med däcket på en mcverkstad här intill.
Grekerna är ett vänligt folk!

Bad i poolen med två barn som inte ville gå upp igen.
Upp kom de tillslut och efter en liten paus på rummet var Elis trött och ville sova, och somnade ganska så omgående.
Ismone och Stefan gick och köpte två pizzor och lite dricka som vi sedan njöt av.
Jag tog en kvällspromenad för att kolla in omgivningen.

Nu sover Ismone oxå.
Och snart ska vi andra oxå släcka.

Imorgon blir det en dag vid poolen!

Semester!

Nu har den börjat!
Semesterdax!
Är ledig länge nu (med avbrott för att jobba 24 timmar under vecka 29), ledigheten slutar annars vecka 33.

Kombinationen semester och föräldraledighet är underbar, både för mig och barnen! Vem vill inte ha ett långt sommarlov om möjligheten nu finns?
Stefan börjar jobba vecka 31, vilket innebär att jag är ledig själv med Elis och Ismone i tre veckor - men lediga är vi!

Sen jobbar jag bara vecka 34, sen blir det Move & Walk i Göteborg med Elis i fyra veckor....
Något att se fram emot det oxå!

Tiden rusar iväg...

Jisses, som tiden bara rusar förbi.
Tyckte nyss att det var jul!

Men nu närmar sig semestern och en många veckors lång ledighet.
Jobbar mån 9.15-13, tis 8-14 och avslutar på onsdag med utvärderingsdag 8-16.30.
Sen, sen, sen är det SEMESTER!
Ska jobba vecka 29 men sen är jag ledig igen ända tills skolorna börjar vecka 34. De tre sista veckorna jobbar Stefan, men jag, Elis och Ismone fortsätter att njuta av ledigheten.
Är glad och tacksam över den föräldraförmån vi har här i Sverige som ger en möjligheten att tillbringa så mycket ledig tid tillsammans med sina barn. Helt enkelt glad att jag snålat med mina föräldradagar.

Vad har hänt sen sist jag var här inne och skrev?
Jo, Ismone har fyllt 8 år!
Hon väcktes med sång och paket på sin födelsedag. Av oss fick hon rullskridskor, skydd till knä och handleder, innebandykläder, träningsväska, mer kläder och min gamla iPhone.
På kvällen var vi på Invito och åt.

Vi har oxå hunnit gå på bröllop, Stefan och jag.
Den 6 juni gifte sig Christina och Niclas.

Ismone har blivit firad av släkt och vänner.
Kaffe och kakkalas hade födelsedagsbarnet bestämt.

Igår var det skolavslutning och den gick av stapeln i Varbergskyrka.

Avslutningen innehöll en sparkcykelåkande präst, sjungande rektorer, glada sjungande barn och den blomstertid nu kommer!

Efter avslutningen åkte Stefan och jobbade, Ismone, Elis, jag, mormor, morfar, farmor och farfar gick och fikade i Gallerian.
När vi kom hem bytte Ismone bara om innan hon åkte ner till stan igen tillsammans med Hilli, Ella, Ben och Mia för att äta lunch.

Idag har strykjärnet gått varmt samtidigt som Stefan och pappa har gjort ett ryck i trädgården. Är så tacksam för den hjälp mamma och pappa erbjuder. Jag är ju inte känd för att vara den som ber om hjälp, men jag tar tacksamt emot den hjälp som erbjuds.
Det är svårt att hinna med allt.
Då huvudet oftast är fullt med mycket tankar, planeringar, tider så känner jag mig mentalttrött när barnen lagt sig så då orkar jag inte ta tag i sådana saker som hänger över mig tex; putsa fönster, rensa ogräs, klippa gräs, tvätta och stryka...

Semestern känna välbehövlig och jag ska även se till att vi får rensat på vinden och i förrådet - där är samlat så mycket skit. Saker kan inte sparas för sparandes skull... Nope - iväg med det!

Ikväll ska Ismone sova hos grannen, Elis somnar förhoppningsvis tidigare än igår (23.50) så då ska jag njuta av ett glas rosé och fotboll!

Hon fyller 8 år...

För 8 år sedan var det en helt vanlig torsdags kväll, vanlig sånär som på att jag var gravid.
Gravid med mitt och Stefans första barn.
Jag var i vecka 35+6 och jag mådde bra (om man bortser från den djävulusiska foglossningen...).
Vi hade på torsdagskvällen varit på kontroll hos barnmorskan på MVC och allt såg fint ut, barnet var ännu inte fixerad var något hon berättade för oss.
Dagen efter skulle vi på sista träffen i föräldrautbildningen och sen skulle vi till Skåne på bröllop.

Nu blev det inte riktigt så...

Tidigt på morgonen den 2 juni, klockan var 4.30 vaknade jag av att vattnet gick...
Jag hade gått in i vecka 36+0 och det var dags att bli förälder, fyra veckor tidigare än beräknat.

Något bröllop blev det inte - Malin och Daniel fick klara sig utan oss som gäster.

Kl 19.27 den 2 juni 2006
föddes vår
Ismone Paulina
46 cm lång
och 2505 g tung.

Nu har det gått 8 år och i morgon är det en nybliven 8-åring som blir väckt till födelsedagssång, hurra och paket!

Stora fina Isse (som i smyg börjat använda mitt läppstift), världens bästa dotter och storasyster!

Vi åkte till Ullared!

I onsdags hade Ismone studiedag och jag hade tagit semester. Förmiddagen och några timmar framåt tillbringade jag, Ismone och Elis på hab.
Elis skulle träffa sina arbetsterapeuter för att göra nya ortoser efter botoxen.
Nu blev det inga hårda ortoser utan vi lindar armarna istället. Funkar bra, men frågan är om jag gör rätt...
Han har även fått mjuka handledsortoser som han kan använda när vi vet att han ska vara passiv med sina händer en längre tid tex vid bilåkning eller promenad med vagnen eller rullen.
När vi var klara med besöket hos arbetsterapeuterna så stod läkarbesök på agendan, då anslöt även Stefan.
Med på läkarbesöket var förutom Elis läkare även hans sjukgymnast och sjuksköterska.
Vi pratade om att Elis ska få knapp och när det ska ske i tidsplanen. Vi vill ju vänta till efter sommaren eftersom Elis ska kunna bada vid fint väder och inte behöva vänta på en läkningsprocess, och sen är det ju tanken att han ska till Move & Walk vecka 35-38 (jag vågar dock inte riktigt ropa hej förrän jag har papperna i min hand), så därefter får det bli knappsättning!
Vad som mer pratades om hos läkaren var bl.a. Elis sömn, och vi ska nu få melatonin till honom och se om det hjälper.

Nåja efter läkarbesöket följde Elis med Stefan och jag och Ismone påbörjade vår minisemester.

Vi körde till Ullared.
Där hade vi bokat övernattning i husvagn. Mys pys!
Checkade in och fick nyckeln till vår vagn, körde och lämnade av våra saker för att sen gå in på Gekås.

Vi tittade oss bara som hastigast omkring i husvagnen och såg att tv:n saknades (eller om den nu var gömd på ett fiffigt ställe...) men det fick vi ta i servicebutiken när vi kom tillbaka (just nu var den stängd).
Mot Gekås!

Vi började med att öka på vår energinivå med att gå och fika.

Därefter var det lättare att koncentrera sig på shopping.
Vi fyndade lite av varje; dvs allt från Lallalopsydocka till solskyddsfaktor.
När klockan närmade sig 19 gick vi mot kassorna.

Körde sen tillbaka mot campingen.
Beställde frukostpaket och frågade efter tv:n i servicebutiken. Märkligt med tv:n tyckte de men en vaktmästare skickades till oss.
Jo tv:n saknades, fanns liksom bara antennsladden kvar.

Ny tv skulle fixas och under tiden åt vi kvällsmat på Harrys.
När vi kom tillbaka var tv:n på plats.

Dock upptäckte vi att ett fönster var trasigt och att det saknades både kokkärl och bestick...

Vi kröp i alla fall till sängs efter att ha varit och duschat i servicehuset och sov gott!

På morgonen så gick vi förbi utcheckningen och påtalade de saknade och trasiga sakerna innan vi hämtade våra frukostpaket.
Fick bestick i servicebutiken så att vi skulle kunna äta...

Frukosten smakade bra!

Så efter städning och utcheckning var vi redo för shopping - igen!
Nu var det butikerna runt Gekås som skulle besökas.
Ismone som nyligen fått kläm på det här med att knyta rosett behövde ett par knytskor...

Annars var där inte så mycket annat att hänga i julgranen.

Innan vi åkte hem blev det en snabbtur in på Gekås (3 saker inhandlades) och en glass!

Nu längtade vi efter de två killarna i familjen så nu var det skönt att köra hem!

Vi hade det jättebra och kommer att göra om det.
Nu visade det sig att det hade varit inbrott i vår husvagn och som kompensation får vi en ny natt i Gekåsbyn.