Baklofenpump

Vi (eller läs egentligen Elis) går i väntans tider...
Snart är det dax för Elis att få sin Baklofenpump. 
Vi vet ännu inte riktigt när, men jag pratade med sekreteraren på barnneurologen i Lund igår och nästa vecka ska hon återkomma med ett svar förhoppningsvis.
När jag läste i Elis journalanteckningar så stod det att operation planerades inom två månader och de anteckningarna skrevs den 15/12-7. Detta innebär någongång i februari.
Vi behöver veta operationsdatum minst tre veckor innan då den dos han idag har av baklofentabletter ska trappas ner sakta, för att på operationsdagen varaners på 0.
Vi har fått ett nedtrappningsschema och det ska vi börja med 21 dagar innan operationen.

Jag vet ärligt talat inte så mycket om operationen (mer än de tekniska bitarna), men jag har läst mig till att det blir minst 1 vecka på sjukhus.
Med tanke på att operationen ska göras i Lund så innebär ju det att vi har 20 mil enkel resa till sjukhuset så när vi väl blir utskrivna vill jag vara säker på att vi inte behöver åka tillbaka dagen efter...
Fick liksom nog efter alla turer till handkirurgen på Sahlgrenska.

Har redan börjat frysa in matlådor till mig.
I Lund får ju inte jag som förälder någon mat (i Halmstad bjuds en förälder på alla mål mat), utan jag får fixa det på egen hand, och med Elis liggande i en sjukhussäng är ju inte jag så sugen på att gå iväg och handla, vill ju inte lämna Elis ensam.

Så här ser pumpen ut som kommer att opereras in under huden på hans mage, från den går sedan en slang direkt till ryggmärgskanalen dit baklofenet ska komma för att göra verkan.
När pumpen är på plats och rätt dos är inställd så hoppas vi på betydligt mindre spastiska ben.
(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0