Julen 2017

Oxå blev det jul i år igen.
De tre sista dagarna innan jullovet började så var det Ismones tur (eller otur) att bli sjuk.
Feber, hosta och förkylning.
Jag jobbade onsdag och torsdag, då Stefan fortfarande är sjukskriven så var ju han hemma med Ismone. I torsdags när jag kom hem från jobbet så koket jag skinkan, första gången som jag koket den i gryta, har bara gjort den i ugnen tidigare. Den blev faktiskt riktigt bra.
(null)

I fredags lämnade Stefan Elis skolan för att sedan gå och fika med sitt "fredagsmorgongäng" på Kustbageriet, jag var då hemma med Ismone. Jag passade då på att griljera skinkan.
Stefan gjorde lite ärenden på stan innan han hämtade Elis och när de kom hem så for jag iväg.
Först fixade jag mina naglar i Veddige, sen åkte jag om jobbet och hämtade några julklappar från några barn och deras familjer som lämnats till mig under dagen.
Vidare till stan för att köpa en sista julklapp - till Frida, blev ett par fina örhängen från Astrid och Agnes kollektion.
Hem snabbt för att hämta skinkan för att sedan åka hem och lämna den hos mamma och pappa.

Lillejulafton.
Idag kom Frida på morgonen, och efter frukost så hjälptes hon och jag åt med att få Elis på plats i sitt ståskal. När han var på plats där så gick vi ut i köket för att göra julgodis: risbräck, ischoklad och knäck stod på agendan. Efter risbräcken så lämnade både Elis och Ismone mig....
Stefan skulle ha gjort Jansson men nu var det hans tur att må dåligt, så någon Jansson blev det inte. Elis och Frida gick iväg på promenad med Mc Donalds som målbild. Ismone fick med sig Stefan till djuraffären och under tiden så fick jag städat toaletterna och dammsugit.
När alla åter kommit hem så hade vi lite julklappsutdelning med Frida.
Elis fick ett bowlingset med Paw Patrol och Star Wars Lego.
Ismone fick en locktång och jag & Stefan lite godsaker från Suseån.
Förutom örhängena så fick Frida en julgranskula i form av ett skelett från Elis, Chucky och Pennywise.
Vi önskade sedan Frida God Jul och började invänta uppesittarkvällen.

Mamma och pappa kom hit och som traditionen bjuder så åt vi kinamat tillsammans innan Bingolotto började.
Där och då började Elis kännas varm och mycket riktigt hade han feber.
Han somnade och vi andra fortsatte att spela Bingolotto, Ismone vann en nyårslott och vi andra ingenting...
(null)

(null)

Julaftons morgon gick Elis och jag upp först, Ismone kom strax efter.
Det var både adventspaketer till Ismone och Elis och morgon julklappar till hela familjen levererade...
Efter frukosten så beslöt vi att Elis behövde få läkarvård, så jag och Elis åkte ner till vårdcentralen.
Där blev det lite extra inhalationer och en dos betapred innan vi åkte hem igen.
Läkaren ville skicka oss vidare till barnakuten för observation, men jag kände mig trygg med att åka hem, sjukhuset har vi ju nära om läget skulle försämras tänkte jag.
Dock har han aldrig legat så lågt i syresättning så lite läskigt var det allt.
Dumma förkylningsastma!
(null)

Väl här hemma fortsatte vi att inhalera och efter Kalle Anka så åkte vi hem till mamma och pappa.
Där blev det först glögg, sedan julbord med allt möjligt gott, favoriten för mig i år var revbenen och brunkålen. 
När vi dukat av så blev det julklapps utdelning.
Ismone skötte detta galant i år.
Alla blev vi glada och nöjda.
Därefter blev det kaffe och dessert. Där och då gav Elis upp. Han ville hem och sova.
Det blev ett snabbt avbrott för oss. Vi kände att vi ville hem.
Vi packade ut oss i bilen och körde hem.
Väl här hemma fick Elis i sig alla mediciner sen fick han äntligen sova.
(null)
Juldagen och annandagen har gått i soffhängets tecken.
Igår var Elis lite piggare medan Stefan mest låg och sov ut sin feber.
Framåt kvällen steg Elis feber och idag har han varit som en disktrasa så fort Iprenen har lämnat kroppen. Jag kände att jag behövde lite luft idag så jag åkte ner en snabb sväng till stan. Blåst och regn och inget fynd på rean blev det resultatet.
Nu har vi tagit kväll här hemma. Stefan mår bättre och har lagat god köttfärssås och spagetti till kvällsmat, nu sover Elis, Ismone spelar spel på Ipaden, jag har äntligen kommit ifatt med bloggen och Stefan och jag slöar nu med varsitt glas rödvin framför tv:n.

I morgon drar jag och Ismone till GeKå's


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0