Ett viktigt beslut

Idag har jag inlett en ny epok i mitt liv. Tagit ett stort steg mot ett lättare liv.
Jag har sedan typ mellanstadiet varit överviktig, i skolåldern inte jätte mycket, men ett par kilo mer än mina jämnåriga. I takt med att åldern har stigit har kilona ökat. Jag har aldrig mått dåligt av min övervikt, varken psykiskt eller fysiskt. Livet har liksom rullat på och jag har varit lycklig. Tråkigast har egentligen en sådan banal sak som att köpa kläder varit...
Visst, jag har gjort många försök att gå ner i vikt, jag har gått ner men sedan upp igen. Pulver och andra konstgjorda grejer är inte min grej, jag vill äta riktig mat. Jag har testat pulverdieter och visst det har funkat men hur kul är det? När man sen har börjat äta vanlig mat så har vikten ökat.
Viktväktarna har känts sundast, då all mat är tillåten - i rätt mängd. Men av Viktväktarna har jag tillslut mått psykiskt dåligt, då jag känt att jag måste ha stenkoll på vad jag äter och hur mycket. Hur lätt är det när man blir serverad en köttgryta?

I höstas tog jag kontakt med en distriktssköterska på vårdcentralen, men att äta enligt modellen hälften grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater funkar inte alltid. På jobbet skulle det inte bli några grönsaker till barnen om jag skulle fylla halva min tallrik med grönsaker...

I april tog jag så beslutet att söka mig till vårdcentralen igen för att få en läkarkontakt. Tänkte om det fanns någon receptbelagd och fungerande medicin för viktnedgång. Fick då rekommendationen att göra en Gastric Bypass istället.

En GBP är ingen quickfix metod, utan det handlar om en stor livsstils förändring. Det är hårt arbete både före men framförallt efter som gäller.

Jag bestämde mig för att ta chansen.

Via vårdgarantin så föll valet på Aleris. Mottagning i Lund och operation i Kristianstad.

I slutet på juni blev jag godkänd för operation. Med kravet att jag skulle gå ner 5 kilo till operationsdatum som blev satt till den 7 september.
Jag låg precis på gränsen för att få göra operationen, hade jag vägt ett kilo mindre hade jag inte kvalat in... BMI gränsen är 40 (35 om man har sjukdomar relaterade till övervikten).

Idag vägde jag in mig 9 kilo lättare och nu är operationen gjord!
Jag mår för tillfälligt som en prinsessa och bara väntar på att få komma upp och gå!

Fortsättning följer!



Kommentarer
Postat av: Elise

Åh, vad spännande med ett så stort steg! Hoppas allting går riktigt bra!

2016-09-07 @ 15:56:25
URL: http://elisebags.se
Postat av: Fröken Rödlök

Det skall bli spännande att följa detta, så lägger till dig på bloglovin för att inte missa :)
Lycka till!

2016-09-07 @ 16:50:02
URL: http://www.mizca.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0