Dåliga vanor ska bli bra vanor!

Igår var det så dags för inskrivning på Viktväktarna.
Peppad av kusinerna nere i Skåne - kan de så kan jag!

Vad ska man då göra för att gå ner i vikt? Det finns så många olika sätt att välja på; pulver, GI, LCHF, medelhavskost etc... Och jag valde då Viktväktarna. Varför kan man kanske undra? Och svaret är att jag vet att det fungerar, all mat är tillåten, man blir mätt och man kan få in bra vanor.

För mig handlar det nog mest om att få rätt propportioner på tallriken, och lite nytänk på hur man kan laga sin vanliga mat men på ett hälsosammare sätt.
Ok, sen ska jag väl inte äta godis och kakor heller. Nu är det egentligen inget större problem då det inte äts så mycket av den varan här hemma, men visst kan jag erkänna att det ibland slinker ner en godisbit i kundvagnen när jag handlat bara för att jag är sugen... Men nu är det slut på den varan! Inte helt, för jag kan inte tänka mig ett liv utan en kaka eller en godisbit och med VV är det tillåtet men i rätt mängd. Men för att komma igång ordentligt så har jag förbjudit kakor och godis för mig själv de här närmsta två veckorna.

Idag har jag så kört igång; i morse och till lunch fick jag dock ta vad som fanns här hemma och göra det bästa av det eftersom det ekade nästan tomt i kyl och frys.
Det blev havregrynsgröt till frukost och ris med wokgrönsaker till lunch.

Åkte och handlade i kväll (och INGEN godisbit följde med ut genom kassan), så nu är här nyttigheter på plats i köket.
Fick till två goda rågbrödsmackor med ägg och skinka i kväll.

Det nya VV programmet verkade krångligt till en början, jag hade hellre räknat röda, gula och gröna prickar men det här kommer att bli hur bra som helst bara man kommer in i det.
Dock inser jag att jag kommer att ha svårt att äta så mycket som jag ska och redan idag har jag misslyckats med det...
Visst skulle jag kunna öppna chokladkartongen i skafferiet äta 3 chokladbitar så hade problemet varit löst, men jag vill äta bra mat!
Nå´t annat jag tycker är svårt det är att få druckit allt vatten man ska, men det är väl en vane sak, ska väl lyckas med det oxå!

Motivationen finns här så nu ska det bli resultat!

Synes!



Kommentarer
Postat av: Tina

Heja dig,

kul att vi har kunnat inspirera varandra. Jag har också lite problem ibland att äta alla mina points, framförallt brukar Martin råka ut för det (men å andra sidan får han äta grymt många), men så länge det inte är för många brukar jag strunta i det. Känns bättre att äta lite för lite än att stoppa i sig något onyttigt bara för det skall så vara. Efter ett tag lär du dig disponera dagen lite bättre också, lätt ibörjan att man snålar på dagen om i fall att man blir hungrig på kvällen.

Förresten fick jag min första guldstjärna igår, 3 kg på två veckor, mycket nöjd, även om jag ligger lite efter syrran ;-)

Lycka till, håller tummarna för att du får en bra start också, då taggas man lite lättare att fortsätta. Kram

2012-01-19 @ 08:09:50
URL: http://familjenjacobsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0