Okunskap eller idioti eller förmodligen både och...

Jag har Facebook precis som många, många andra. Facebook har gjort att jag fått kontakt med gamla vänner och nya vänner, vi kan följa varandras vardag och trots att vi inte träffas så ofta i verkliga livet så har vi koll på vad som händer i varandras liv.
Det framkommer dock bland dessa vänner både gamla och nya att det finns något som skiljer oss mycket åt. 
Vår människosyn.
Oroväckande många sympatiserar med SD. Några gör det kanske utan att tänka, okunskap kallar jag det. Några gör det för att de verkligen tror på SD, idioti kallar jag det. Okunskap jämställer jag dock med idioti då jag förutsätter att man faktiskt vet vad man skriver, vad man delar och vad man gillar. Att man läser faktan bakom grupper man gillar och inlägg man delar. Att man vet var källan kommer ifrån. Det handlar om allt från grupper som: "Bevara våra svenska traditioner" till artiklar skrivna av Fria tider. 
Att lägga sin röst på SD innebär inte bara att man vill skära ner på invandringen, politik är så mycket mer.


Det här visar att det inte bara är invandringen SD vill skära ner på.
Det finns fler människor som inte platsar i SD:s värld. Människor som är beroende av LSS.
En av de människorna är Elis.

Jag väljer ännu en gång att citera kloka ord från en klok mamma till en fantastisk Edvin. För att ni som känner oss och Elis lättare ska relatera till det jag nu skriver så byter jag ut Edvin till Elis i texten.

"Alla "vänner" som stödjer detta parti, stödjer oxå ett sämre liv för Elis, så är det faktiskt! Jag vill verkligen inte tro att alla ni som röstar på SD (och ni är skrämmande många) stödjer deras syn på funktionsnedsatta och tycker att Elis är en belastning för samhället, men jag kanske har fel. Ni kanske tycker det innerst inne.
Han är inte som andra. Han behöver mer hjälp. Han kostar samhället mer än andra barn, men han tillför enligt mig något som inte kan värderas i pengar - han lär alla i sin närhet bland annat att det är ok att vara annorlunda, att funktionsnedsatta inte är farliga och att det mesta är möjligt bara man ger sig fan på det!"

Jag har börjat rensa bland mina sk vänner på Facebook, de som öppet inte delar min människosyn, de som med andra ord inte tycker att Elis, Edvin och många, många fler inte platsar i deras värld. Jag kan uppriktigt säga att dessa människor platsar inte i min värld. 
Visst i fantastiska Sverige har vi yttrandefrihet och får tycka och tänka vad vi vill, men att fördöma oskyldiga människor är i mina ögon inte ok.

Nästa gång du som stödjer SD träffar denna fantastiska människa vill jag att du tittar honom i ögonen och med stolthet säger: - En sådan som du är inte värd att satsa på!
Klarar du det?





Kommentarer
Postat av: ann-louise appelgren

SD är definitivt inget parti jag skulle rösta på. Elis och alla barn med funktionsnedsättningar, är värda ALL stöttning o hjälp dom kan få, för att underlätta o se till att det fungerar så bra det bara går. För dom o övriga familjen.
Och ni är en superfamilj med ELIS i spetsen.
Kramar Farmor o Farfar

2015-10-18 @ 09:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0