Ismone, dottern med ett hjärta av guld!

Härom dagen när vi var och handlade i Håstens Hallen, Ismone, Elis och jag så gick Ismone en egen runda i affären medans jag och Elis plockade till oss de varor vi skulle handla. När Ismone sedan kom fram till oss, bar hon på ett paket kex, ett äpple, en banan, ett kexchoklad och en trepack festis. Detta ville hon att vi skulle köpa till mannen som sitter utanför butiken och tigger. Självklart att vi skulle göra det!
Detta har hon gjort förr till samme man och kärleken och tacksamheten han visar henne är så stor.
Den värmer även mitt hjärta och Ismone är så stolt.
I påsen hon ger honom brukar vi även lägga en liten pappers peng.
 
Jag förstår inte varför många är så hatiska mot tiggeriet.
Vad är det som stör?
Tiggarna är ju knappast påflugna eller högljudda, så vad är problemet?
 
Om man nu tror att tiggarna gör detta för att lura oss på pengar och blir väldigt, väldigt rika så är det ju bara att själva sätta sig på stan i ur och skur hela dagen och tigga, svårare är det inte.
 
Det som gör mig riktigt irriterad är när man drar alla människor över en kam.
Alla tiggare är likadana, alla muslimer är likadana, alla med cp-skador är likadana, alla homosexuella etc.
Men bakom varje ansikte finns det en människa, en människa med en egen identitet och alla har vi olika identiter.
 
Självklart finns det människor som begår brott och deras handlingar är inget man kan försvara, men bara för att IS härjar betyder inte det att alla muslimer stöder dem.
Funderar över några kända mördare här i Sverige; Tore Hedin, Tommy Zethraeus, Tony Olsson, Jackie Arklöv, Andreas Axelsson, Anders Olsson, Niklas Lindgren, Ulf Nilsson, Mattias Flink, Peter Mangs, John Ausonius mfl...
Brotten de har begått är fruktansvärda, men betyder det att alla vi svenskfödda är lika hemska?
 
Läser då och då fortfarande inlägg och delade sidor på facebook, där man påstår att brottet som har begåtts är av en invandrare, trots att man inte har en aning om vem som gjort det, man bara antar att så är det.
Jag har nyligen läst kommentarer på statusar som gör mig så förbannad att jag faktiskt funderar starkt på att anmäla dem hos polisen, hets mot folkgrupp kallas det och jag är helt säker på att personerna som skriver skulle få det straff de förtjänar. För begår man ett brott ska man straffas oavsett vilket land man kommer ifrån och vilken tro man har. Alla är lika inför lagen.
 
Jag är i alla fall stolt över Ismone och hennes värderingar!
Är glad att hon dagligen umgås med kompisar som kommer från olika delar här i världen och tillhör olika religioner och kulturer. Katoliker, protestanter, judar, muslimer, buddister, ateister och hinduer alla leker de samma lekar och har roligt tillsammans. 
 


Kommentarer
Postat av: ann-louise appelgren

Jag är en stolt farmor som har så fina barnbarn. Ni är guld värda alla fyra.

Kram Farmor o Farfar

2015-03-22 @ 11:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0