Move & Walk

Precis före sommaren så fick vi veta att politikerna i Region Halland sagt ja till att Elis skulle få en träningsperiod på Move & Walk i Göteborg.
Mycket kämpande och många dialoger och monologer hade äntligen gett utdelning.

Nu har vi varit iväg!
4 veckors träningsperiod är nu slut och vi är så nöjda. Jag svävar på små moln och kan inte annat än hylla denna träningsform och personalen på Move & Walk.

I fyra veckor har jag och Elis rattat bilen till Göteborg och hem igen.
40 gånger har Elis tjatat om Liseberg och Balder och lika många gånger har jag kört genom Tingstadtunneln.

Elis har haft träningstid mellan 14.30-16.30, men vi har varit på plats tjugo minuter tidigare för att börja med massage.
Elis har tränat tillsammans med en annan liten kille som trots olika behov fann varandra väl.
De avslutade mötet idag med att säga hejdå och göra high five!

På dessa 4 veckor har Elis utvecklats mer än han gjort under 3 år.
Det finns potential och motivation hos denna lille superhjälte!

Vi har fått en preliminär träningstid igen i mars. Frågan är om Region Halland tänker sätta stopp för detta eller om de oxå tänker se möjligheterna?
Jag kommer att slita mitt hår och stånga mig blodig för att Elis ska ges den här möjligheten.
Blir så trött på att det annars bara handlar om att vi bor i Varberg och i Halland. Hade vi bott i något av våra grannlandsting hade förutsättningarna sett helt annorlunda ut.
Frågan är vad Region Halland rent ekonomiskt (eftersom allt tycks handla om ekonomi) sparar på att hindra Elis att utvecklas i positiv riktning? 

I tre år har Elis "tillhört" Region Halland och visst får han hjälpmedel, men faktum är att så sent som i slutet på augusti så kunde Elis inte sitta, stå, gå eller förflytta sig.

Nu ser det ut så här!


Dessutom kan han även sitta själv på en pall, med lite hjälp står han upp med en rullator och han har även tagit sina första steg med just en rullator. Igår rullade han ca 5 meter.
Detta fanns det inte tillstymmelse till innan hans träningsperiod.

Även språket har utvecklats; orden är längre och han kämpar med att säga flerordssatser. Nya ord bara den här senaste veckan är bl.a.: avundsjuk, överraskning, brandstation, kollega, IKEA Bäckebol och IKEA Kållered.

Jag hoppas på en lottovinst eller nåt annat mirakel så att kontot Elis har för att kunna bekosta sådant han behöver (tex hjälpmedel eller träning) kan fyllas på. 
Jag får väl gå och skramla med en bössa på torget eller göra en insamling på Facebook...
Nja tigga är väl inte min grej, men vill någon ha Elis konto så säg till! 😉

Det har varit intensiva veckor som Elis och jag har tillbringat tillsammans med stor glädje!





Kommentarer
Postat av: ann-louise appelgren

Härliga framsteg han är jätteduktig.

2014-09-30 @ 11:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0