Vi har tagit ett beslut

Vi har nu bestämt oss för att söka assistans till Elis. 
Och idag kan man säga att processen har kommit igång på riktigt.
Jag har haft möte med ett assistansbolag här hemma. Det kändes bra. Det finns ju en uppsjö av bolag och det är inte lätt att veta vilket man ska välja (sen finns det ju inget som säger att man inte kan byta). Detta bolag har jag fått rekommenderat och första mötet kändes bra, så vi kommer att köra på det här.
Nu är det ju så att assistansbolaget är inte de som bestämmer om Elis har rätt till assistans utan beslutet ligger i kommunen och försäkringskassans händer. 
Nu ska det räknas minuter här hemma, de grundläggande behovens mertid kontra en annan treåring är det som ligger till grund för beslutet.
En process som inte kommer att bli lätt och samtidigt som vi skriver ansökan känns det som att vi redan kan skriva en överklagan till förvaltningsrätten...
Det är nu ordet föräldraansvar kommer till sin spets... 

Detta har inte varit ett lätt beslut att ta, ni som känner mig vet att jag vill klara mig själv, jag tycker inte om att be om hjälp, jag reder mig bra själv...
Och det tycker jag fortfarande!
Och för allt i världen tro inte att vi ser Elis som en börda, det gör vi inte!
Det är inte för vår skull som vi söker assistans utanför Elis skull.
Elis vill så mycket och kan så mycket men behöver hjälp att göra det han vill och kan då han är så oerhört begränsad i sin motorik.
För att fortsätta att utvecklas och få de rätta förutsättningar han behöver för sin utveckling känner vi att detta är ett steg vi måste ta. 

Nu är bollen i rullning och snälla håll tummarna för Elis!


Kommentarer
Postat av: suzi

Det är ett skitsmart beslut att ta!
Men som du säger. Det är för pojkarnas skull! Inte för vår!
Hade vi kunnat förlänga dygnets timmar, ha nån annan som skötte hushållet och överlevde ekonomiskt så självklart skulle vi lägga all vår tid på dom.
Men i en realitet så fungerar inte det!
Det är inget bananskal att ha assistenter. Det är många gå ger mer jobb än nöje. Men det tillgodoser våra älsklingars behov!
Stimulans! Överlevnad!
Stora kramar till er!
Jag finna här om du behöver nån att bolla med!

2014-03-06 @ 22:38:05
URL: http://www.suziettan.blogg.se
Postat av: suzi

Skit svårt skulle det stå! Inte skitsmart:)

2014-03-06 @ 22:38:32
URL: http://www.suziettan.blogg.se
Postat av: suzi

Skit svårt skulle det stå! Inte skitsmart:)

2014-03-06 @ 22:39:06
URL: http://www.suziettan.blogg.se
Postat av: Micaela

Håller tummarna och tror på medmänniskornas människosyn utifrån likavärde och livskvalité !! ;-)) kraaam

2014-03-06 @ 23:02:20
Postat av: Ann-Louise Appelgren

Håller tummarna för vår lille Prins.Han är värd så mycke stimulans att han får utlopp för allt han vill o kan.Vår kämpe!!!!!

2014-03-07 @ 13:19:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0