Karpathos

Nyårsdag, första dagen på 2014 bokade vi vår resa - resan till Karpathos.
Karpathos är en liten ö mellan Rhodos och Kreta.

Vi åkte med Apollo. En helt vanlig charter med andra ord.
Vi bodde i Pigadia. Karpathos största stad.
Ett litet mysigt hotell som heter Romantica var vårt boende i 14 dagar.
Vi hade en sk tvårumslägenhet, med ett litet pentry.
Jag och Stefan sov i dubbelsängen och Ismone och Elis i bäddsoffan.

Våra dagar var ganska så lika, helt enkelt på det sättet som vi trivs att njuta vår semestervistelse på!

Jag var den som vaknade och gick upp först. Packade ihop badgrejorna, väckte barnen och Stefan.
Vid 9-tiden så gick vi till frukostmatsalen. Vi tillhör de resenärer som gärna njuter av hotellets frukost (den behöver inte ha världens största utbud, vi är ändå ganska enformiga i våra frukostval...), det är skönt att börja dagen med att gå till dukat bord.
Efter frukosten så intog vi poolområdet. Ismone och Elis mer eller mindre bodde i poolen om dagarna. Elis pratar fortfarande om att han gjorde bomben (hade jag nu vetat hur man lägger in filmklipp här på bloggen så hade jag kunnat visa er,,,). När Elis gjorde bomben så lyfte vi helt enkelt upp Elis i luften så högt vi kunde och släppte ner honom i vattnet... Kan man inte hoppa själv så får ju någon annan göra det åt honom!
Förmiddagarna tillbringades alltså vid poolen, med bad och häng i poolbaren där det åts glass och dracks iskaffe och färskpressad apelsinjuice.
Lunch åt vi ibland på rummet (midsommarafton njöt vi tex av sill och potatis), ibland i poolbaren och ibland på någon restaurang runt hörnet av hotellet.
Efter lunch tog Stefan och Elis siesta på rummet. Ismone och jag hängde vid och i poolen.
På kvällarna gick vi in till stan för att leta upp någon bra restaurang (detta är något vi njuter av hela familjen, all inklusive är inte vår grej - vi vill ut på stan och testa olika restauranger.
Sedan några år tillbaka så har vi vårt eget sätt att välja restaurang (detta kan annars vara svårt med många olika viljor), vi har ett rullande schema på vem som väljer restaurang för kvällen. Funkar hur bra som helst!
Efter att vi alla blivit mätta och nöjda så strosade vi omkring lite på stan, njöt av folklivet, tittade i affärer och köpte en glass eller nåt. Sen fick Elis bestämma och då blev det taxi hem! Tänk att få sitta i mammas knä i baksätet utan bilbälte!
Väl hemma somnade båda trollungarna gott och själv så läste vi några rader innan vi släckte och sa god natt!

Ungefär så såg våra 14 dagar på Karpathos ut.

Men vi såg oss också omkring.
Två kvällar tog vi taxi till två olika bergsbyar för att se och uppleva något annat än bara Pigadia. Fantastisk mat bjöds vi på där. Inga turister så långt ögat kunde nå, men däremot många trevliga och välkomnande greker!
Vi följde även med Apollo på deras utflykt till bergsbyn Olympos.
Denna utflykt får ett eget inlägg (förhoppningsvis i morgon).

Då datorn bara bråkar med mig så kommer det här ett litet bildregn.
Bilderna får tala för sig själv!
Undras något så fråga!

Skulle kunna visa hur många bilder som helst, men ni får nöja er med de här!