Tennbröllop

10-årig bröllopsdag.
24 maj 2003 i Korsbackakyrkan i Kävlinge förvandlades jag från fröken Holgersson till fru Appelgren.
En fantastisk dag med många härliga minnen.
10 år som gifta och fortfarande lika lycklig.
Min man är den bäste.
 
Bröllopsdagen firade vi med att ta med våra två trollungar till Helsingborg.
Hade bokat in oss på Grand Hotell.
 
Vi kom iväg i bra tid hemifrån i fredags morse och var vid hotellet strax innan klockan 10.
Rummet var klart men "vår" parkering (handikapparkeringen precis utanför hotellet där vi fick stå gratis i 24 timmar) var upptagen av en liten blå bil med en förare och en passagerare som satt i bilen. Stefan knackade på och frågade hur länge de tänkt att stå där och fick till svar 30 min. Vad de pysslade med har jag inte den blekaste aning om, men vi stod olagligt utanför hotellet medans vi checkade in och bar in sakerna på rummet. När vi kom ut igen stod bilen kvar. Medans jag, Ismone och Elis promenerade bort mot Knutpunkten körde Stefan en sväng och helt plötsligt så var den lilla blå bilen klar med vad den skulle och parkeringen blev vår.
 
I det härliga vädret väntade vi andra in Stefan.
Tänk att vatten alltid är så kul!
 
 
När familjen var återsamlad, gick vi mot båten.
En tur till Helsingör skulle det bli.
 
På båten och det började genast suga i sjötarmen på oss alla 4.
Varsin röd pölse, öl till mig och Stefan och vatten (jo det var Ismones eget val) till Ismone och Elis.
I Helsingör strosade vi bara omkring och njöt av små gränder, förtrollande gator och innergårdar. Ismone fick sin efterlängtade glass med gräddbulle på toppen, jag shoppade i min favoritbutik, Stefan valde lunchställe med goda smörrebröd och vi njöt av varandras sällskap.
 
 
MEN det blev en besvikelse...
innan vi åkte tillbaka till Helsingborg tänkte vi ta en en fika på "vårt" konditori.
På den "stora" gågatan har det som jag minns det alltid legat ett konditori med de där typiskt goda danska bakverken i ett stort skyltfönster ut mot gatan. Jag och Stefan har varit där inne och fikat några gånger.
Vi gick gatan fram och tillbaka utan att hitta det. Till slut frågade vi och fick då till vår stora besvikelse veta att det var nerlagt. Sorgligt är bara förnamnet...
 
Men, men... Vi åkte tillbaka till Helsingborg.
Softade på hotellet och jag tog en kik i Eccos butik. Där fanns mina drömmars skor, men de får väl stanna där... Men oj vad de är fina och oj vad jag vill ha!
 
Gjorde oss i ordning för att gå ner i hotellrestaurangen och äta, drack lite skumpa (Ismone valde en Pucko...) och helt plötsligt fick jag världens dunder huvudvärk. Kändes som att huvudet skulle gå i bitar. Tog en Ipren och efter en liten stund började det att släppa. Nere i restaurangen mådde jag inte illa men kände mig proppmätt redan innan maten kommit in. Men det säppte oxå efter en stund och slutet på kvällen blev lika bra som hela dagen varit!
Innan vi gick tillbaka till rummet så tog vi en tur inom Pressbyrån där vi alla 4 shoppade varsin tidning, eller Elis fick en Pixibok...
 
Somnade gott i sköna sängar och vaknade utsövda!
 
Började med en fantastisk frukost på hotellet, absolut bland de bästa hotellfrukostar jag har ätit!
Omelett tillagad efter egna önskemål och rätt som det är kommer kocken och serverar nygjord smoothie vid bordet. Inget jag är van vid på svenska hotell.
 
Slottsfantasten Stefan ville till Sofiero och så blev det.
Idag var det dessutom rodedendronutställning.
 
Vi började med att ta oss till Barnens Sofiero.
Ismone tyckte det var toppen och Elis njöt han med.
Jag som numera ser allt i rörelsehindradsynpunkt blev positivt överraskad.
Upphöjda odlingsbäddar så att även den som inte kan böja sig ner kunde njuta av dem.
Lekbord med sand att gräva i fanns i olika höjder.
Lekstugorna gick fint att rulla in i.
Tjejen som jobbade var vänlig och tillmötesgående.
Det enda som inte funkade för Elis var egentligen rutschkanan.
Barnens Sofiero får CP CP CP CP av mig.
 
Ismone planterade en solros som vi nu får vårda ömt!
 
Promenad i parken med vackra omgivningar, innan vi tog en tur till själva slottet.
Fint skyltat med handikappsentré och anvisad hiss.
Problemet var dock att hissen var minimini liten.
När jag väl tråcklat in Elis och gjort mig så liten som det bara gick så kunde vi åtminstone stänga dörren.
Problemet var bara att om man med något råkade komma utanför gulmarkering så stannade hissen och att hamna där var inte svårt...
Vad ska man med en handikappshiss om man inte får plats med en rullstol och en förare?
Själva tillgängligheten till Slottet får därför bara följande betyg: CP.
 
Köpte en födelsedagspresent till Ismone i slottsbutiken, där jag för övrigt såg världens dyraste äpplen.
15:- för ett helt vanligt äpple!!!!
 
Tillbringade ett par timmar i den härliga slottsparken!
 
 
 
På väg mot Varberg stannade vi i Höganäs för att äta en sen lunch.
Hittade detta coola ställe med både restaurang, café och saluhall.
 
 
Efter en god lunch rullade vi hemåt - alla glada och nöjda!
 
Ikväll har vi bara softat i soffan är hemma.
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0