Vardagsproblematik

Att leva med ett barn med funktionshinder är inte helt enkelt, många utav de där vanliga sakerna man gör i vardagen är helt plötsligt inte så enkelt längre.
 
Att åka till affären för att handla mer än en liter mjölk är helt plötsligt inte så enkelt längre. Elis klarar inte av att sitta i kundvagnen, varken i barnsitsen eller i varukorgen. Hur gör man då? Ännu har jag inte kommit på någon lösning, men klurar på det hela. Jag vill kunna åka och handla med Elis, och Elis älskar att vara i affären. När jag var föräldraledig så njöt jag av att åka och handla på kvällen när Stefan kommit hem, helt själv - egentid! Men nu när jag börjat jobba vill jag passa på att handla när tex Ismone är i skolan och jag börjar senare eller har en ledig dag, och då hänger ju Elis med. Visst kan jag ta honom i sin vagn och köra både barnvagn och kundvagn i affären, men lite bökigt är det... Elis har fortfarande både längd och vikt inne för spädbarnsinsatserna som finns på vissa vagnar, men Elis är ingen bebis längre och jag vill inte behandla honom som en sådan. Hur många andra föräldrar med snart fyllda 2-åringar placerar dem i spädbarnsinsatsen?
Problemet med dessa vagnar är oxå att de oftast hämtas och lämnas inne i butiken och sannolikheten att få en parkeringsplats intill entrén är inte alltid så stor. Trots att Elis inte väger så mycket i ren vikt så är det rätt jobbigt att bära honom längre sträckor, pga hans spastisitet. Tänk er att bära en 8,5 kg tung planka. Elis hjälper likom inte till när man bär honom med att hålla fast sig...
Ska söka parkeringstillstånd för funktionshindrade och att få parkera nära entrén skulle åtminstone underlätta lite.
 
Ska som sagt söka parkeringstillstånd, väntar bara på läkarintyget nu annars är papprena ifyllda. Varbergs kommun är inte kända för att vara speciellt tillmötesgående vad gäller parkeringstillstånd, men jag är redo att strida för detta och kommer inte att ge mig. Kan inte heller låta bli att fundera på varför de här besluten ska tas i varje kommun då parkeringstillståndet gäller i hela landet... Alla som söker borde behandlas lika och inte beroende på i vilken kommun de råkar bo i.  Att få Elis i och ur bilstolen kräver att bildörren kan öppnas helt och det funkar inte på de flesta parkeringarna. Sist jag var på sjukhuset här i Varberg och vi skulle köra där ifrån så hade bilen jämte mig parkerat väldigt nära (dock inom sin ruta) så jag fick inte upp dörren tillräckligt när jag skulle sätta in Elis. Jag fick istället rulla bort med Elis vagn till trottoaren. Placera han där medans jag backade ut bilen och istället blockerade vägen (men det sket jag i) då kunde jag sätta in honom och lasta in vagnen. Inte ska det behöva vara så! Tur var oxå att jag bara hade en bilrad mellan mig och trottoaren, så min bilförflyttning gick snabbt (bad faktiskt en förbipasserande tant att stanna kvar och hålla ett öga på honom, skulle någon annars se ett övergivet barn på en trottoar skulle säkert min roll som förälder ifrågasättas...)


Kommentarer
Postat av: Micaela

I vissa butiker har de rullstolsvagnar dessa fäster man framför Elis sulky- inte världslätt innan man hajjat knycket men kan bli kul iallafall för Elis som får varorna nära och framför sig ;)

2012-09-15 @ 20:59:02
Postat av: Veronica

Hrm... Men jag får inte in Elis sulky i min bil utan har bara extra vagnen...
Följer du med mig och handlar en dag??? ;)

2012-09-15 @ 21:57:43
URL: http://veromea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0