Internationella CP-dagen

Idag den 4 september firas internationella CP-dagen för första gången.
En dag som går många obemärkt förbi men för andra är det en dag som känns mer i hjärtat än andra dagar.
För mig är det en dag som känns i hjärtat.
Det är blandade känslor i det där hjärtat.
Det är både med glädje och sorg.
Sorgen för att det gör så förbannat ont i en stundtals att det känns som att man går sönder.
Men glädjen över all den glädje Elis oxå ger oss.
Känslorna glädje och sorg kommer alltid att brottas med varandra och ingen av dem kommer att vinna, det kommer för alltid att bli oavgjort och det är det jag får lära mig att leva med.
 
Idag öppnas oxå portarna upp för den Svenska CP-föreningen.
Välkommen att göra oss sällskap på www.cpforeningen.se
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Vi finns även på facebook.
 
Jag får många frågor om vad som hände med  Elis och jag ska här ge er hans och vår historia.
 
Det började 2008 med att vi började att fundera på att försöka ge Ismone ett syskon.
Detta visste vi att det kunde ta tid, att det inte bara var att "skaffa" ett barn till.
Under första delen av 2009 påbörjades medicinering för att min ägglossning skulle funka som den skulle.
Resultatet blev att jag blev gravid, men fick ett missfall.
Vi bestämde oss för att inte ge upp kampen och på hösten började vi med IVF-försök.
Det var många turer upp till Göteborg, det var hopp som blandades med förtvivlan.
I april 2010 gjordes det sista av tre försök och även det misslyckades.
På något underligt sätt blev jag sedan gravid på naturlig väg utan ett medikament i kroppen.
Det blev en oerhörd glädje om än förvånande när vi fick veta att det var två små liv som växte där inne i magen.
 
Glädjen krossades dock när vi den 19 nov 2010 fick veta att det ena barnet inte levde längre.
Det som bara händer någon annan hände nu plötsligt oss.
Oron över det andra barnet som skulle fortsätta att växa till sig var stor.
Den 18 dec 2010 började jag dock få värkar och trots försök att få stopp på de så föddes våra tvillingar (i grevvecka 30)  den 19 dec 2010. Lovis med sina slutna ögon och Elis med ett litet gnyende.
 
5 veckor fick vi tillbringa på neonatal i Halmstad.
Elis var ett mönsterbarn.
Han växte och utvecklades precis som han skulle, läkarna hade aldrig något annat att säga på de dagliga ronderna än att han var så fin vår lille gosse.
 
Innan vi lämnade neonatal hade vi även namngivning och begravning av vår lilla Lovis.
Sjukhuskyrkan i Halmstad har fått en speciell plats i våra hjärtan.
 
Vi åkte hem med en liten pojke som vi trodde var fullt frisk.
Våren och sommaren gick och det blev September.
I September 2011 fick vi veta det vi inte ens misstänkt; Elis har en förmodad CP-skada.
 
CP, Cerebral Pares, Cp-skadad vad inne bär detta?
En hjärnskada.
Vårt barn har en hjärnskada, hur gick det till, när hände det?
 
Fortfarande är frågorna många.
 
Men vi har en gosse som nyss har börjat i förskolan, en gosse fylld av glädje, en solstråle och glädjespridare.
Han kan inte sitta, stå eller gå, men ha kan så mycket annat.
Han är vår prins, vår egen CP-prins.
 
Vi har fått lära känna en ny värld.
En värld fylld med frågor, undringar, hjälpmedel, orättvisor, okunskap, kunskap, sjukhuspersonal vi knappt visste fanns, vänner som kommit en närmre och vänner som kommit längre bort.
Vi lever i en CP-värld, och vi har det bra, så bra vi kan.
 
Jag har en önskan som jag hoppas att ni alla kan ställa upp på.
Använd gärna ordet CP, det gör jag - mer än nånsin...
Men utrota det som ett skällsord.
Elis och alla andra personer med Cp-skador är inga skälls ord,
de är fantastiska människor precis som du och jag.
 
Ha ett CP-bra liv!
 



 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Micaela

Läser, minns, gråter och ler !
Skall givet dra mitt strå till stacken för att gynna och underlätta för människor med CP och dess anhöriga, med att joina Er förening!
Tids nog kommer CP som skällsord oxå utrotas som många andra ord man med okunskap använde förr i världen ...
2012 kan man inte längre skylla på okunskap om vad cp är, vad det innebär ja men inte som diagnos.
Upp till kamp!
Styrka till dig och familjen en stor dag som denna !

2012-09-04 @ 17:08:34
Postat av: Caroline W

Stark, rak, ärlig och fin berättelse från ditt liv! Många kramar till dig och din familj!

2012-09-04 @ 17:45:52
Postat av: Jessica

Tårarna rinner, men va fint skrivit!
Ska bli så kul att träffa Er på söndag!!
<3

2012-09-04 @ 20:21:00
Postat av: Maria kusin

Som vanligt skriver du så varmt och så klokt och jag blir både tårögd och varm inombords när jag läser. Du, kära kusin, har lärt mig så mycket i er nya värld med Elis och nu har jag denna verklighet nära mig på olika sätt. Och gissa om jag blir ilsken när f.a. ungdomar i min närhet använder cp-ordet som ett skällsord eller på annat felaktigt vis. Då får de minsann sina öron varma...
Stor kram till dig o din fina familj från mig!

2012-09-05 @ 23:00:17
URL: http://maria-eriksson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0