Det underbara ordet VAB...

Vi har det fantastiskt bra här i Sverige som föräldrar. Fantastiska förmåner som vi ofta gnäller om men som vi ska vara oerhört tacksamma att vi har.

Idag menar jag förmånen Vård Av Barn, i dagligt tal kallad VAB.
Att få vara hemma från sitt jobb med betalning (inte full betalning, men det är åtminstone inte 0 kronor som betalas ut) och ta hand om sitt sjuka barn.
Visst är det tråkigt att behöva ringa till jobbet och säga att de får fixa vikarie och pussla med scheman, men mina barn går före allt annat här i världen!
Sjuka barn behöver och ska vara hemma från förskola och skola! Jag har faktiskt ingen förståelse för de föräldrar som säger att de inte kan vara hemma, vill man så kan man. Inget kan väl gå före ens egna barns hälsa...

Efter min förkylningshelg, var det i går kväll Elis tur att drabbas. Hans sömn i natt var milt sagt stökig och bökig - min sömn i natt var lika med noll, kanske därför jag känner att ögonen håller på att gå i kors nu...
I morse var det jag som fick ringa till jobbet och säga att jag inte kom.
Mamma och pappa skulle ändå vara här hemma eftersom vi skulle få kopplat in fibern från Telia idag så jag bestämde mig för att åka till jobbet 1 timme och ta hand om min inskolning som börjar idag. Oerhört tacksam för att ha nära och kära i närheten som ställer upp så att livet går ihop lite lättare. I morgon kommer mamma hit och passar Elis 2 timmar så att jag kan ta min inskolning, och Stefans föräldrar hämtar Ismone i skolan så att jag slipper släpa ut Elis. På onsdag blir det en repris på morgondagen, men jag och Elis hämtar Ismone i skolan. Hoppas ju då att han mår bättre!

Nu sitter han i sin stol och kollar in Teletubbies, det bästa man kan göra när man är snorig och dan...

https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3133951/images/2012/pic_5044c424e087c3263f000180.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3133951/images/2012/pic_5044c424e087c3263f000180.jpg" class="image">



Kommentarer
Postat av: Maria

Visst är det precis som du skriver! En fantastisk förmån både med VAB och närhet till familj som kan stötta upp! Och helt riktigt, inget barn (eller vuxen) ska vara nånannanstans när de är sjuka, än hemma och kurera sig! Krya på honom! Kram kusin Maria

2012-09-03 @ 18:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0