En god helg, med regn och solsken

I fredags kväll var jag och lämnade lite saker till Barnmarknaden som var i lördags.
Den här gången var det inte så mycket kläder, en kasse med ytterkläder och en kasse med andra blandade kläder och en kasse med vinterskor var det i klädväg jag hade med mig. Sen var det bebisleksaker, spel och pussel som lämnades. Fördelen med att lämna in grejor är ju att man kan ta en tjuvkik på det som kommer att säljas. Jag fick redan på fredagkvällen syn på en grön Bumbostol som jag tänkte lägga beslag på ;-)
Körde hem i ösregnet och hemma i vämen bjöds det på taco.
 
Lördagmorgon åkte jag iväg i god tid till Barnmarknaden, stod i kö och såg kön både bli längre och bredare...
Det var många som kände någon långt fram i kön...
När dörrarna öppnades så var jag fokuserad på Bumbostolen och styrde mina steg direkt dit - och den var kvar!
50:- tyckte jag var ett klipp! Har en rosa Bumbostol till Elis här inne och där sitter han ganska ofta, ute har  vi tidigare haft en sandlådestol som vi fått från Habiliteringen, men den har Elis på förskolan nu. Köpte därför en Bumbo till för att kunna ha den utomhus.
Köpte även ett pussel till Ismone, en musiktryckargrej till Elis och en t-shirt till Elis.
Kollade lite efter kläder, kläder fanns där i mängder, men mycket var i mina ögon skit. Urtvättade noppiga kläder känns inte så lockande att köpa.
95:- betalade jag för mina 4 fynd, helt ok!
 
På lördagkvällen var jag sen och hämtade min försäljningsvinst och några av de saker jag inte sålt. Det var inte många saker jag släpade med mig hem igen. 1288:- fick jag i mitt kuvert och då har de som ordnar det hela ändå tagit 30% så jag var nöjd.
 
På kvällen kom pappa hit och vi åt gott.
Grillade ört och vitlöksmarinerade kotletter och potatisgratäng.
Till dessert blev det mjölkchokladmousse.
 
Två goda recept tänker jag bjuda er på nu:
 
Potatisgratäng
 
12 normalstora potatisar
1 gul lök
vitlök
4 dl riven ost
salt
peppar
4 dl grädde
smör
 
Skala och skiva potatisen i tunna skivor
Skiva löken och stek den lätt i lite smör, pressa i vitlöken här med.
Varva potatis, lök, riven ost och salt & peppar i en eldfast form.
Häll på grädden och klicka på lite smör.
Ställ i ugnen på 225 grader i ca 50 minuter.
 
Den var ljuvlig!
 
Mjölkchokladmousse
 
4-6 personer (gör man inga jätteportioner räcker den här satsen till 8)
 
200 g mjölkchoklad (jag använde Marabou)
2 äggulor
1 knivsudd salt
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraich
 
Smält chokladen i vattenbad
Rör ner saltet och äggulorna i den smälta chokladen
Vispa grädde och creme fraich lagom hårt
Rör ner chokladblandningen
 
Häll upp i portionsskålar och ställ i kylskåpet 20 minuter.
 
Den smakar fantastiskt - tom Elis älskar den!
 
Det blev även ett parti med Den försvunna diamanten - jag och Ismone mot Stefan och pappa.
Tjejerna vann!
 
Idag har jag gjort en liten tur till det gula huset i Ullared.
Mycket folk.
Åker dit snart igen, då testar jag en vardagkväll.
Det närmar ju sig jul och julklappsinköp!
 
Nästa vecka reser Stefan till Jönköping, pappas födelsedag ska firas, familjen Gillgren kommer hit på fredagsmys och Ismone ska på barnkalas...


Kommentarer
Postat av: Fru Gillgren

Vi längtar !!

2012-10-07 @ 21:56:24
Postat av: Veronica

Vi med!
Nu ska Ismone bygga och bygga med sitt nya Lego i veckan så att vi får plats vid matsalsbordet!

2012-10-07 @ 22:03:42
URL: http://veromea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0