Välkommen till Holland!

När man ska få barn är det som att planera en sagolik semesterresa till Italien.
Du köper en massa resehandböcker och gör upp underbara planer.
Colosseum, Michelangelo, Lutande tornet i Pisa och Gondolerna i Venedig.
Du lär dig att konversera på italienska.
Allt är mycket spännande.
Efter månader av spänd och otålig väntan kommer äntligen dagen D.
Du packar dina väskor och reser iväg. Åtskilliga timmar senare landar planet.
Flygvärdinnan kommer och säger:

"Välkommen till Holland!"
"Holland", halvropar du.
"Vad menar du med Holland?"
"Jag har beställt en resa till Italien
Jag ska till ITALIEN!
Hela mitt liv har jag drömt om att få resa till Italien!"

Men det blev en förväxling i flygrutten. De har landat i Holland och där måste du stanna.
En viktig sak att komma ihåg är att de inte har tagit dig till en hemsk vidrig plats full med farsot, svält och sjukdom.
Nej, bara en annorlunda plats.
Så du måste gå ut och köpa nya resehandböcker.
Och du måste lära dig ett nytt språk. Och du möter en helt ny grupp människor som du aldrig har mött tidigare.

Det är som sagt en annorlunda plats. Det är långsammare takt här än i Italien, mindre glamoröst. Men efter att ha varit där ett tag och efter att du har hämtat andan och sett dig omkring så börjar du lägga märke till att Holland har väderkvarnar, Holland har tulpaner och till och med Rembrandt.
Men alla som du känner är upptagna med att resa till Italien och de skryter med hur underbart deras tid i Italien har varit.
Och då och då säger du kanske till dig själv:

"Ja, det var dit jag skulle, det var det jag hade planerat".

Men om du ödslar ditt liv med att sörja över det faktum att du inte kom till Italien, så lir du aldrig fri att uppskatta och njuta över det riktigt speciela, verkligen underbara med Holland.


------------

Detta är inte mina egna ord utan lånade utav någon annan, någon jag inte vet vem, men utav någon som vet hur det är att få ett barn med funktionshinder.



Kommentarer
Postat av: Micaela

Det är en dikt av Emily Pearl Kingsley !

Underbar beskrivning av en känsla som träffar mitt i hjärtat varje gång :)

Kramar i massor !

2012-05-19 @ 22:21:18
Postat av: Maria kusin

Vackert!

Kram M

2012-05-20 @ 21:45:49
URL: http://maria-eriksson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0