Ordens betydelse

Ord kan betyda olika saker, beroende på vem som säger det, hur det sägs, var det sägs och framför allt hur det tolkas.

Därför är det oerhört lätt att såra någon utan att egentligen mena det.

Det jag tolkar som en klumpig kommentar; tex det som om Elis cp-skada växer bort beror ju faktiskt på den okunskap människan som säger det har.

Att höra sköterskan igår säga så lugnt och fint Elis sitter i sin vagn beror ju oxå på att hon inte vet som fattas Elis. Vid första anblicken är det ju inget som syns på Elis och igår satt han dessutom i en vanlig vagn...

Men att höra de här kommentarerna är ju oxå det som påminner mig om att Elis har sitt funktionshinder, något han kommer att leva med resten av livet, något vi kommer att leva med resten av livet.

Ibland gör det ont, ont in i själen. Ibland passerar det obemärkt.

Jag pratar gärna om Elis och hans skada, det är inget jag vill förtränga och inget jag heller gör. Men påminnelserna om det känns. Speciellt när människor tror att han fungerar som alla andra, hur kan han som är så söt ha en cp-skada - har jag oxå hört. Skulle man vara ful bara för att man har en cp-skada? Hur ser man ut när man är ful?



Kommentarer
Postat av: Micaela

Okunskap botas med fakta, du har en otrolig förmåga att tala/skriva - missförstå mig rätt men cp föreningen i Sverige har / kommer få det riktigt bra - med Dig som aktiv medlem :)

All kärlek till Dig !!

2012-04-24 @ 21:39:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0