Julen 2010

Då är julen 2011 snart över och den har varit oerhört annorlunda mot julen förra året, eller egentligen så var det förra julen som var oerhört annorlunda mot övriga jular jag firat.

Elis hade ju bestämt sig för att göra entré 10 veckor tidigare än beräknat, den 19 december istället för den 22 februari. Detta i sin tur innebar att vi vid den här tiden på året förra året bodde tillsammans med Elis på avd 17, neonatalavdelningen på sjukhuset i Halmstad.

Lille julafton kom Ismone till oss och sov över på sjukhuset för första gången. Så julaftonsmorgon vaknade Ismone, Stefan och jag i samma rum. Morgonjulklappar från svärföräldrarna var med skickade så vi kunde öppna varsin klapp när vi ätit frukost. Jag fick en jättesöt ljuslykta.

Efter frukost så körde Stefan och Ismone till Varberg, och det kändes lite i mitt hjärta när jag vinkade av dem i sjukhusentrén. Att inte få fira jul som vanligt var inte det värsta utan att vara ifrån Ismone en dag som denna...
Att sen inte kiosken eller restaurangen på sjukhuset hade öppet så man kunde köpa sig en tidning ens tyckte jag var urdåligt.

Väl uppe på avdelningen så glömde man bort att det var julafton, där var ju allt som vanligt (om man bortser från att sjukhuslunchen den här dagen bestod av en liten jultallrik som man kunde varit utan...) Elis fick mat var tredje timme och där emellan så satt jag i fåtöljen och mös med honom, då var jag hans levande kuvös.
Jag minns faktiskt inte om jag tittade på Kalle Anka eller om jag satt med Elis i famnen då. Mat skulle han åtminstone ha kl 16...

På eftermiddagen kom Stefan tillbaka till oss och med sig hade han Katrinplommon och vispgrädde, det enda jag beställt från Varberg!
På kvällen beställde vi pizza med hemkörning som Stefan var nere och hämtade vid sjukhusapoteket. Karl Bertil Jonssons julafton tittade vi oxå på, vilket vi annars inte brukar göra.

På juldagen eller om det var annandagen kom Mamma och Pappa förbi med Ismone så att vi fick kramas lite. Det blev en snabbfika nere i cafeterian, på avdelningen fick vi ju inte ta emot besök.

Ismone fortsatte sedan ner till Kävlinge med mamma och pappa för att fira nyår där nere.

På avdelning 17 fortsatte dagarna som vanligt...

På julafton 2010 var Elis 6 dagar gammal.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0